اعتیاد به خود ارضایی و راه ترک آن
 
 
آموزش عاشق شدن
باید بدونی چجوری عاشق شی
درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید تو جامعه اتفاقات دردناک عجیبی دیدم از قتل تا خودکشی دیدم جونا دارن یه کلاه بزرگ سر خودشون میزارن بنام عشق و هر کسی هم یک روز دچارش میشه دیدم غم و بدبختی مردم از چار چیزه بیکاری ، خانواده ، عشق ، دین دوست دارم همه خوشبخت باشید از خدا کمک بخواهید من سعی میکنم تو این وبلاگ در باره عشق و خونواده مطالبی اموزنده قرار بدم امید وارم استفاده کنید
آخرین مطالب
نويسندگان
چت با من

 به نام نامی دوست
ترک عادتي که چندين سال انجام گرفته، يک روزه ممکن نيست و بايد به تدريج آن را ترک کنيد. نيز صبر و حوصله و تحمّل بسيار لازم دارد. براي ايجاد و تقويت هر چه   بيشتر اراده، به فوايد و  آثار آن و نتيجه اي که به دست خواهيد آورد، نيز اهميت آن و  آينده روشني که داريد، همچنين نجات از مشکل و سختي که با آن روبرو هستيد، به شما کمک خواهد کرد. به پاداش عظيم اخروي و رضايت   حضرت دوست (به جهت سختي و مشکل بودن ترک عمل) توجه نماييد. به خاطر داشته باشيد هر چه گناه و ترک عمل   سنگين تر باشد و تلاش بيشتري لازم داشته باشد، در صورت تحقّق، انسان را   به کمالات بالاتري مي رساند که براي ديگران شايد حتي قابل تصوّر نباشد.
از اين رو هرگز ياس به خود راه ندهيد و براي آن برنامه ريزي کنيد. به نکاتي که مطرح مي کنيم، توجه نماييد و آن را به کار ببنديد، قطعاً اثر آن را خواهيد يافت.


1. اولین گام توبه واقعی و قصد و عزم راسخ به عدم بازگشت به این نوع اعمال و خیالپردازی ها است. در حال حاضر وظيفه شما اين است که نسبت به گناهان گذشته از       خداوند طلب آمرزش نماييد ورابطه خود را با خدا نزديک و مستحکم کنيد. هر بنده اي که با پروردگار صادقانه سخن بگويد و راه درستکاري رابپيمايد, خدا توبه او را                 مي پذيرد. اگر انسان نسبت به انجام گناه بي اعتنا باشد و به آن اهميّت ندهد,        ممکن است به جايي برسد که کثرت گناهان او را در بر گيرد و ديگر قدرت نداشته     باشد خود را از زير بار گناه بيرون بکشد; پس تا دير نشده , توبه کنيد و تصميم  جدي بگيريد آن را ترک کنيد. اگر تصميم بگيريد, موفق خواهيدشد, و ترک آن به      اين است که به واجبات دقيقاً عمل کنيد.


2. گاهی به علت اینکه قبح مسئله ای برایمان ریخته ، به راحتی دست به ان کار     می زنیم. به همین دلیل درادامه سعی شد که یک سری روایات در مورد این اعمال و مضراتی که می تواند این عمل در آینده برای فرد مبتلا ایجاد کند ارائه شود :
يکي از گناهان کبيره‏اي که بر آن وعده عذاب داده شده، استمنا است، و آن بيرون کردن مني از خود، از راه غير طبيعي است. مانند ماليدن به دست يا به سایر اعضاي بدن خود يا به اعضاي ديگر.
در کتاب حدود جواهر الکلام آمده است: هر کسي با دستش يا با عضو ديگرش استمنا کند، بايد تعزير شود، چون کار حرامي بلکه کبيره‏اي را مرتکب شده است. از امام      صادق(ع) از حکم استمنا پرسيدند. حضرت مي‏فرمايد:
"گناه بزرگي است که خداوند در قرآن مجيد از آن نهي فرموده است. استمنا کننده مثل اين است که با خودش نکاح کرده است. اگر کسي را که چنين کاري مي‏کند بشناسيم. با او هم خوراک نخواهم شد".
راوي حديث مي‏پرسد: از کجاي قرآن مجيد حکم آن فهميده مي‏شود؟ فرمود: "از آيه شريف               "فمن ابتغي وراء ذلک فاولئک هم العادون؛

هر کس با غير از همسر و کنيزش شهوتش را دفع کند، از تجاوز کاران است".

اتفاقاً در سوره معارج آيه 31، همين جمله تکرار مي‏شود.
بعد راوي پرسيد: گناه زنا بزرگ‏تر است يا استمنا؟ امام صادق(ع) فرمود: "استمنا گناه بزرگي است".
در روايت ديگري پيامبر(ص) مي‏فرمايد: "هر کس با دست شهوتش را بيرون کند، ملعون است".
اين‏ها خطرات اخروي است اما مضرات جسمي و روحي استمنا: تمام کساني که به اين درد گفتار شده‏اند، اعتراف کرده‏اند که استمنا خطرات فراواني براي دختر و پسر دارد. اخلاق را فاسد و اعصاب را متشنج و حافظه را مختل و اشتها را کم و ديد چشم‏ها را ضعيف و     بدن را نحيف و لاغر مي‏کند. اين عمل، مبتلايان را به ضعف قواي شهواني دچار مي‏کند و آنان جبون و بي حال بار مي‏آيند و شهامت و درستي از آنان سلب مي‏شود. چه بسا         اشخاصي هستند که در اثر مبتلا به استمنا، چنان دچار ضعف قواي روحي و جسمي      مي‏شوند که معتادان به ترياک و شيره، در مقابل آن شير نري به شمار مي‏آيند.
عمل غير طبيعي جنسي يعني استمنا، به حواس پنج گانه ضررهايي را وارد مي‏کند.  در درجه اول، در قدرت ديد چشم و شنوايي گوش اثر مي‏گذارد. بدين معنا که "ديد" چشم را ضعيف کرده و حس سامعه را تا اندازه قابل توجهي از کار مي‏اندازد. مبتلايان به اين عمل، مخصوصاً آن هايي که از لحاظ جسماني ضعيف مي‏باشند، غالباً اگر مگسي جلوي چشم خود ببينند، به شدت ناراحت مي‏شوند و حتي وقتي چشم‏هاي خود را مي‏بندند، نمي‏توانند از آسيب مگس در امان باشند. چون اين عمل هر بار چندين دقيقه ادامه پيدا مي‏کند، چشمشان سياهي رفته و دچار سرگيجه مي‏شوند و به زمين مي‏افتند. هم     چنين به طور مداوم صداي نابهجاري در گوش خود احساس مي‏کنند که بسيار ناراحت     کننده است. علاوه بر اين‏ها، تحليل رفتن قواي جسماني و روحاني، کم شدن خون،       پريدگي رنگ، نقصان قواي حافظه، لاغري، ضعف و سستي زياده از حد، بي اشتهايي، کج خلقي، عصبانيت، دوران سر، کم حوصله گي، بي علاقه گي به تحصيل و مطالعه، فراموشي و حواس پرتي و علاقه به خودکشي و حتي کشيده شدن کارشان به جنون،    از اثرات خود ارضايي مي‏باشد.
اين‏ها عوارضي است که معتادان به اين عمل شوم را تهديد مي‏کند. البته ما ادعا           نمي‏کنيم هر کس يک هفته مبادرت به استمنا کرد، تمام بيماري‏هاي ذکر شده او را     احاطه خواهند کرد، زيرا حالات اشخاص فرق مي‏کند. مثلاً ممکن است يک نفر که براي  مدتي مبادرت به استمنا کرده است، در وهله اول فقط به سستي اعصاب يا اختلال    حسي سامعه يا ضعيف شدن حس بينايي يا سرگيجه مبتلا شود، ولي بعداً ساير بيماري‏ها به سراغ او بيايند. پس استمنا هم از نظر شرعي و هم از نظر عرفي حرام و     ناپسند است.( بايد بدانند که اين عمل به منزله زنا و از گناهان کبيره است ) تکرار اين عمل موجب مي‏شود بار گناهي که انسان به دوش مي‏کشد، هم دنيايش را خراب و هم  آخرتش را تباه کند. خوشا به حال کساني که زودتر بيدار شده‏اند.

3. در عین حال باید به نیرو و قدرت خود برای ترک این نوع رفتارها و افکار اعتماد داشته باشید و با چند بار شکست دچار ناامیدی نشوید. در ابتدا پیشنهاد می کنم یک درون نگری انجام بدهید به این معنا که یک بررسی داشته باشید از خودتان و ببینید چه مواقعی این حس خودارضایی یا خیالپردازی ها به سراغ شما می اید ، حضور چه      عناصری شما را به ان حالت می کشاند ، انها را لیست کنید و بعد از ان سعی کنید در شرایطی قرار نگیرید که ان حالت را در شما زنده می کنند مثلا اگر وقتی تنها هستید کم کم این حس در شما ایجاد می شود سعی کنید تنها نمانید و....
4. براي درمان خودارضايي و خیالپردازی بايد عوامل تشديد کننده غريزه جنسي را      بشناسيم که عبارتند از:
1- غذاهاي تحريک کننده و تند مانند فلفل و پياز.
2- بيکاري.
3- ديدن مناظر تحريک کننده.
4- شنيدن مطالب در مورد مسائل جنسي.
5- خواندن داستان‏هاي تحريک کننده.
6- فرم لباس‏ها مخصوصاً لباس‏هاي زبر و نرم و چسبان زيرين.
7- ورود به رختخواب قبل از نياز به خواب و دير بيرون آمدن از آن پس از بيداري و             غلطيدن‏هاي بي مورد.
8- لمس‏هاي نامشروع.
5. زمانهای خالی خود را پر کنید و سعی کنید خودتان را سرگرم کنید،یک برنامه ریزی مسنجم برای اوقات خود داشته باشید. اگر ذهنتان مشغله های دیگری داشته باشد   راه ورود شیطان و ایجاد وسوسه برای پرداختن به این نوع اعمال بسته می شود.
6. دوستان صميمي خوبي پيدا کنيد و با آن ها اُنس بگيريد; زيرا همنشيني با       افراد باايمان , ياد خدا را دردل انسان زنده مي کند و آدمي به آرامش روحي دست مي يابد و نسبت به آينده اميدوار مي شود و بر مشکلات غلبه مي يابد.
7. بعد از پیشگیری حتی وقتی این حس در شما ایجاد شد که بخواهید دست به         خودارضایی بزنید یا خیالپردازی کنید، سعی کنید این میل را به تاخیر بیندازید. به خودتان گوشزد کنید "بعد از 5 دقیقه دیگه حالا صبر کن بذار این کارو انجام بدم". این تاخیر را مدام افزایش بدهید و بعد از مدتی میبینید که حتی فراموش کرده      اید که می خواستید چنین کاری انجام دهید. نباید سریعا تسلیم امیال و خواسته  ها شد.
8. هر زمان خواستید این کار را انجام دهید از برگردان توجه استفاده کنید یعنی سعی کنید یا با صدای بلندبه خودتان تذکر دهید که "بسته من نمی خوام در این مورد      فکری یا کاری بکنم"، یا اینکه یک کش به دستتان ببندید و هر زمان این حس در شما ایجاد شد و اراده ان عمل را کردید کش را کشیده و دردی که حاصل می شود شما را در وضعیت هشیاری قرار می دهد.
گرت پايداري است در کارها شود سهل پيش تو دشوارها
چندین توصيه‏ به منظور کنترل شهوت و فرار از خودارضايي:
1 - به هنگام خواب شکم نبايد پر باشد، از اين رو در شب غذاي سبک و کم حجم ميل    فرماييد وزودتر غذا ميل کنيد تا به هنگام خواب احساس پري و سنگيني نکنيد.
2 - از پوشيدن لباس‏هاي تنگ و چسبان (به ويژه لباس‏هاي زير) خودداري کنيد.
3 - از نگاه کردن به مناظر، فيلم‏ها و تصاوير تحريک کننده خودداري کرده، به محض      رو به رو شدن با اين امور، چشم خود را بسته يا به زمين و آسمان خيره شويد و حتي   محيط تحريک کننده را ترک کنيد.
4 - از فکر کردن و تصور نمودن و حتي تخيل امور جنسي (چه جنس موافق چه مخالف)       اجتناب کنيد و حتي به قصد داشتن اطلاعات و آگاهي به سراغ اين نوع مطالب نرويد.
5 - به دنبال خواندن مطالب جنسي و شوخي‏هاي جنسي و تحريک کننده نرويد و به       هيچ بهانه و دليلي به سراغ خواندن يا شنيدن اين نوع مطالب و کتاب‏ها و مجلات        نرويد.
6 - از مشاهده شوخي‏ها، حرکات و رفتارهاي جنسي ديگران و حتي تصور و تخيل آنها       خودداري کنيد. هميشه براي ذهن و فکر خود محتواي خوب، مفيد و مورد علاقه و...             دسترس داشته باشيد تا ذهن در حالت سرگرداني به سراغ اين امور نرود.
7 - از خوردن غذاهاي محرک مانند خرما، پياز، فلفل، تخم مرغ، سوسيس، کالباس، گوشت قرمز، غذاي پرچرب اجتناب کنيد. بدانيد بدن شماهرگز دچار کمبود جسمي و سوءتغذيه نمي‏شود. بهتر
است کمتر به تغذيه آن توجه نماييد. هميشه درخوداحساس گرسنگي اندک را حفظ کنيد.
8 - از نوشيدن افراط گونه آب و مايعات پرهيز کنيد، به خصوص شب‏ها و قبل از             خوابيدن و به ويژه در بين غذاها و غذاي پرچرب.
9 - به منظور تخليه انرژي زايد به طور منظم و زياد نرمش و ورزش کنيد. ورزش‏ها بايد ساده پيوسته و طولاني مدت انجام گيرد تا بدن از انجام آنها به نوعي رياضت وادار     گردد و از شدت فعاليت عرق کند.
10 - تماس دستان را با اندام جنسي کنترل کنيد تا موارد ناخودآگاه هيچ گاه پيش     نيايد.
11 - هرگز بيکار نباشيد و براي اوقات فراغت خود برنامه داشته باشيد، هر چند در        ابتدا کم فائده ولي با علاقه. اوقات فراغت خود را با مطالعه، گردش، زيارت، هنرهاي      دستي و عبادت و هر کار مورد علاقه پر کنيد.
12 - هرگز در مکاني خلوت و تنها و دور از نظر ديگران نباشيد. خود را در محيطهاي شلوغ قرار دهيد.
13 - به محض ورود افکار جنسي به ذهنتان سريع به نماز خواندن يا هر فکر معنوي و      مثبت مشغول شويد و به نيت رها شدن از اين فکر نيايش کنيد و نماز بخوانيد و از خداوند کمک بگيريد، حتي اگر در خيابان هستيد و يا در اتوبوس... به صورت نشسته و در حال حرکت نيت کرده و به نماز خواندن مشغول شويد. در اين حالت اگر در مکان       خلوت هستيد، تغيير محيط داده و به مکان‏هاي عمومي برويد و کسي را جهت همراهي    نزد خود بخوانيد، مانند کسي که احساس ترس دارد و به همين انگيزه از افراد کمک     مي‏گيرد تا در کنارش بمانند. اگر در شب و در رختخواب به اين عمل مبادرت مي‏ورزيد،     حتي در اين موقعيت تنها نباشيد و کسي در اتاقتان باشد. در بدنتان و در ذهنتان را تنها و بيکار رها نکنيد.
14 - روزه مستحبي بگيريد و اگر توان آن را نداريد، روزه اخلاقي بگيريد، يعني ميزان مصرف غذا و آب مصرفي را کاهش دهيد و فاصله هر وعده غذا را افزايش دهيد و مقدار      آن را اندک اندک کنيد.
15 - با جنس مخالف کمتر مراوده داشته باشيد و از روي ملايمت، لطف و محبت با آنها صحبت نکنيد.
16 - قرآن و ادعيه بيان شده را زياد بخوانيد؛ در معاني آن فکر کنيد و در مراسم ديني و مذهبي شرکت کنيد تا روحيه ديني و ميزان پايبندي‏تان را به رفتارهاي ديني      تقويت کنيد و افزايش دهيد.
17 - از دوستي با افرادي که کشش جنسي و تمايل به اين رفتار را در شما افزايش    مي‏دهند، سخت دوري کنيد.
18 - بياد مرگ و مردن و عالم آخرت را هميشه در ذهن و دل خود زنده نگه داريد. به اين         منظور مطالعه کتب شهيد دستغيب را فراموش نکنيد و هر روز بيست صفحه از کتابهاي معاد، قلب سليم و سراي ديگر و... نوشته‏ي شهيد دستغيب را مطالعه نماييد و در محتواي آن فکر کنيد.
19 - هرگز به رو نخوابيد و يا در حالتي که اقدام به آن عمل مي‏کنيد قرار نگيريد. اگر ناخودآگاه اين اقدام را انجام مي‏دهيد، به محض يادآوري ترک کنيد و براي خود جريمه و    رياضت شرعي در نظر بگيريد تا اين عادت را ترک کنيد.
در پايان ذکر چند تذکر خالی از لطف نیست:
الف) توجه داشته باشيد که تنها رعايت تمام اين امور است که مي‏تواند شما را به     هدفتان برساند بدون کم و کاست و به صورت مستمر آنها را به کار بگيريد و بعد از  بيست روز عمل کردن از تاثير آن ما را مطلع سازيد.
ب) به محض ارتکاب گناه، مايوس از رحمت الهي نباشيد و با توبه راه پاکي را پيش  گيريد. سعي کنيد عاملي که شما را به تکرار دعوت مي‏نمايد، حذف کنيد تا ديگر از  آن راه ضربه نخوريد.
ج) در تمام حالات و مراحل انجام راهکارها از خداوند استعانت بجوييد و او را بخوانيد و با  پروردگار نيايش کنيد.
مطالب تکمیلی:
1ـ به نظر ميرسد سطح اضطراب شما بالا باشد . تشويش خاطرشما به خاطر اضطراب  فزاينده است. اضطراب نقش مؤثري در تشديد قواي جنسي دارد . در توليد نياز          جنسي کاذب سهم به سزايي دارد. ارضاي جنسي تا حدودي براي کاهش اضطراب مفيد   است . اگر ارضاي جنسي از طريق حرام (مانند استمنا) صورت گيرد، با اين که به       صورت موقت از اضطراب ميکاهد، ولي پس از مدت کوتاهي به خاطر تشديد احساس گناه سطح اضطراب را دوچندان ميکند. با اين وصف اضطراب هم علت و هم معلول استمنا        محسوب ميگردد.
2ـ همان طور که اضطراب در گرايش به خودارضايي مؤثر است ، کاهش اضطراب از طريق     ورزش سنگين منظم، تنفس عميق 25 تا 30 بار در روز، تنآرامي (ريلکسيشن) و داروهاي گياهي و شيميايي سهم بسزايي در کاهش ميل به خودارضايي دارد.
3ـ به هيچ وجه خود را ناپاک ندانيد. شخص مومني هستيد که به هر دليلي دچار يک       كژ رفتاري گشتهايد. هيچگاه خودتان مساوي با رفتار ناشايست خود ندانيد. در پيشگاه خداوند عزيز و دوست داشتني هستيد. براي جبران گناهان ريز و درشت راه روي همه بندگان باز است؛ زيرا رحمت و بخشايش الهي بسيار بزرگ و گسترده است.
4ـ در اسرع وقت براي کاهش اضطراب و افکار وسواسگونه به روانپزشک مراجعه نماييد . در برخي موارد دارو درماني سبک بسيار مؤثر است.
5ـ مانند يک محقق دست به تحقيق در زمينه افکار، احساسات و رفتارهاي انگيزاننده ميل به خودارضايي در خود بزنيد. در طي مدت يک ماه مراحل آغاز تا پايان يک وهله      خودارضايي را در برگهاي ياد داشت نماييد . اين کار را براي وهلههاي ديگري که اتفاق ميافتد، تکرار کنيد. زمان و مکان و شرايط جسمي و روحي در قبل و بعد از خودارضايي را ثبت نماييد. در طي يک ماه ببينيد يک وهله خودارضايي با چه فکري آغاز ميگردد، سپس اين فکر مزاحم چه احساس در شما برميانگيزد و اين احساس چگونه به رفتار   خودارضايي در شما ميانجامد، همچنين معمولاً در چه زمانيهايي و در چه مکانهايي و در چه شرايط جسمي ـ روحي ميل به خودارضايي در شما تشديد ميگردد. پس از پايش و   رصد رواني يک ماهه به تجزيه و تحليل و جمعبندي نتايج بپردازيد . از نتايج اين     تحقيق ميتوانيد راهکارهاي کارآمد ترک يا لااقل تعديل خودارضايي را استخراج         نماييد، مثلاً وقتي که اعصاب تان خرد است، وقتي که دوستان متأهل خود را              ميبينيد، وقتي که با مادرتان جر و بحث ميکنيد، وقتي که اضطراب امتحان داريد، يا وقتي که به دخترخاصي ميانديشيد. عيناً همين قضيه در زمينه مکانهاي        تحريکزا تکرار ميگردد. وقتي در اتاق خواب هستم، وقتي تنها در خانه هستم، وقتي دستشويي ميروم و... از سوي ديگر نگاهي موشکافانه به پرونده گذشته خودارضاي خويش بيفکنيد، ببينيد در چه شرايطي توانستهايد بر خودارضايي فايق آييد. با چه تکنيکهاي فاصله بين وهلههاي خودارضايي را افزايش دادهايد، چه زماني براي ترک کوتاه مدت يا دراز مدت خودارضايي موفق بودهايد. در اين مرحله نيز تحقيق نيز به تجزيه و تحليل و جمعبندي نتايج بپردازيد. پايش رواني دست شما را براي اتخاذ يک راهکار مناسب باز ميکند.
6ـ منصف باشيد . همان طور که به تنبيه ذهني ـ عملي خودارضايي خويش ميپردازيد، به تشويق ذهني ـ عملي موفقيتهايي هرچند اندک خود در ترک خودارضايي بپردازيد. اگر حتى يک روز هم در ترک موفق بوديد، با کمال سخاوت به تشويق خود بپردازيد.  خود تشويقي ميتواند علاوه بر ارتقاي سطح اعتماد به نفس و عزتنفس به کاهش     اضطراب شما کمک شاياني کند. خود تشويقي ميتواند به صورت کلامي يا غير      کلامي (مانند خريد يک بستي يا ديدن يک فيلم جذاب يا سجده شکر و ...) باشد.
7ـ با پرهيز از هر گونه خودسرزنشي و خود ملامتگري به يادداشت نکات مثبت خود       بپردازيد. هزاران نکته مثبت داريد که نبايد با بزرگ نمايي نکات منفيتان به بوته فراموشي سپرده شود. ارزشمندي تان نسبت به خود كمك موثري در ترك اين گناه    فراهم مي آورد.
8ـ براي 24 ساعت خود برنامهريزي سبک و سهل الوصول انجام دهيد. با اشتغال ذهني  به امور مثبت از هر گونه اشتغال فکري به تفکرات تحريکزا پرهيز نماييد.
9ـ سعي نماييد از تکنيکهاي انزجار درماني و شرطيزدايي استفاده کنيد. لذت کاذب خود ارضايي را با يک امر منزجر کننده ذهني مانند تصور صحنه تهوعآور يا خوردن داروي تلخ پيوند بزنيد و با آن تداعي نماييد يا آن که فرايند شرطي شده (اضطراب - خودارضايي) را به (اضطراب - ورزش يا تفريح سالم، تنفس عميق، رفتن به سر يخچال و    آب خوردن و...) تبديل نماييد.
10ـ به هيچ وجه خود را دست و پا بسته فرض نکنيد. بدانيد صدها هزار توانستهاند   که ترک کنند و شما از آنان مستثنا نيستيد.

خدا به همراهتون


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





آخرین مطالب
پیوند ها


 
 
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است